fredag 2. november 2012

Kraftkoking av vilt

Råmaterialer til kraft

Å koke kraft på vilt er ingen kunst. Men jeg trodde det var en skikkelig vanskelig trollkunst før jeg prøvde. Man innbiller seg mye rart og kraftkoking hadde en viss mystikk rundt seg syntes jeg. Men jeg liker å prøve noe nytt, så da var det bare å sette igang. Råvarer springer rundt i skogen og henger i garasjen, så det var smått med unnskyldninger for å la være.

Før vi gikk igang med kraftkokingen hadde jeg lagt meg to ting på minnet som jeg hadde hørt :

  • Å koke kraft på hjort stinker ut huset
  • Nymotens komfyrer/koketopper har en tendens til å slå seg av iløpet av natten
Så vi gjorde kål på begge utsagnene og fant frem en gammel hybelkomfyr med to plater og rigget oss til i garasjen.



Så var det store spørsmålet, hvordan gjør man dette da? Forvirringen er jo komplett når man leser blogginnlegg på engelsk som sier: Stock vs Broth- are you confused? 
Yes I am repliserer jeg, men blogg-innlegget er godt forklarende og er verdt å lese, se denne linken.
Som sagt så gjort , det ble laget to forskjellige krafter. En på kjøtt og grønnsaker og en på bein. Stock vs Broth. Hva det er på norsk står det helt stille for meg altså. 

Kraften på kjøtt og grønt foregikk slik:
  • Plukket ut greit kjøtt, sener og talglignende klumper fra kjøttavskjæret etter oppstykkingene av lår og korsrygg fra hjort og hadde i gryta. Kjøtt med blodutredningner etter skuddet ble IKKE inkludert. Det kjøttet har en usmak/ulukt.
  • EN halv sellerirot, 2 løk i båter og 2 gulrøtter i passelige skiver ble lagt i gryta
  • 3 laurbærblad og en ss pepperkorn gikk i gryta¨
  • Kaldt vann til over kjøttet
  • Kokte opp og slo plata over på 1. Det skal simre videre, ikke småkoke.
  • Skum av, og følg med underveis på skumming som må fjernes og evt påfyll av vann. Det må ikke koke tørt, da blir det ingen kraft må vite.
  • Slik sto vår kraft og koste seg i garasjen i 10 timer.
  • Tok kasserollen inn , silte av krafta og hadde krafta på et flott 2 litersglass
Så kommer bonusen. Det som var oppi kraftgryta så veldig godt ut. SÅ jeg måtte jo smake på kjøttet! Det var særdeles mørt og godt, dog smaksløst. Men hva gjør nå det?! Satte kasserollen på innekomfyren, hadde oppi krydderier og litt fløte, trengte litt salt også serverte jeg det til middag. Det fikk overveldende omtale og jeg kan skrive under på at det var fantastisk. Det må jeg si var den enkleste middagsgryte jeg noen gang har servert. Middag på rester, bioavfall skulle det bli. Skjemmes litt over at det faktisk hadde enveisbillett til dynga, men ikke nå lengre. Kjøttrester er ikke hva det en gang var i eidenshage.






Kjøttgryta er silt av og blitt om til middag. Vakkert.




Så var det over til krafta på bein. Såkalt broth på engelskmanns språk.


  • Bein fra kjøtt-auk fikk seg noen slag med øksa for å passe i kasserollen
  • Bein fikk ligge i 1 dl eddik og kaldt vann til over beina, slik sto det over natten
  • Laurbærblad og pepper må til, samme som på kjøttkraften
  • Ut i garasjen med panna , kokte opp og satte plata ned på 1. Skummet av.
  • Vann tilgjengelig i tilfelle tørrkoking.
  • Slik sto denne gryta i 30 timer i garasjen og koste seg
  • Tok inn kasserollen , silte av kraft og ha på samme glass som den forrige.
Men her ble det ikke middag. Men, min bedre halvdel heiv oppi litt grønnsaker og alt mulig han fant av krydder, blant annet en svært dominant stjerne-anis. Med litt eddik og vann i grytai tillegg, lot vi den stå til simring over natta. Men dette var på innekomfyren, en nymotens rakker som slo seg av på nattmorran. Men kraft ble det, dog ikke som de andre. Denne ble flytende, men fikk et fint lite fettlag på toppen. Denne kraften ble til grønnsakssuppe igårkveld. Nydelig godt, og en klar fornemmelse av stjerne-anis, som virkelig er en spennende smak i denne settingen.




Og helt på tampen må jeg fortelle om den største oppdagelsen min når det gjelder kraftkoking. Det er da vitterlig meg ingen som har fortalt meg at kraft blir til gele. Og jeg har bypasset den informasjonen så til de grader. Da jeg skulle ta første glasset ut av kjøleskapet for å ta ut fettlaget på toppen var det jo bare gele. Jeg trodde kanskje gele var bare et øvre lag, kraften i glasset var jo så blank og fin. Men nei, hele glasset var gele. Jeg trodde noe galt hadde skjedd. Men når jeg fikk tenkt meg om så var det jo en selvfølge, man koker jo kraft for å få ut gelatinstoffene! Man lærer så lenge man lever. Kraftkoking er gøy og noe alle burde prøve og gjøre seg nytte av. Det har ubegrensede muligheter. Jeg tar vare på fettklumpen i toppen av glasset og bruker den til litt steking sammen med andefett.

Frys ned i passelige porsjoner, gjerne på noen dl. En perfekt base til suppe og gryter. Drikkes her i huset som kvelds-te etter andre bloggers inspirerende tips, har oppi en kanelstang og nellik for smakens skyld.

Se her for mer inspirasjon fra andre ivrige kraftkokere:


Så.... Hva venter du på? 





4 kommentarer:

  1. Hej og velkommen til Spotcap Global Loan Services, jeg hedder Claudia Klein, jeg er långiver og også lånekonsulent.

    Har du et stort behov for økonomisk forstærkning? har du brug for et lån til forskellige formål? hvis dit svar er ja, vil jeg anbefale dig at kontakte min virksomhed via | spotcapglobalservices@gmail.com | eller meddel os på WhatsApp: +4915758108767 | og har et lån på din konto inden for 24 timer, fordi vi leverer fremragende lånetjenester over hele verden.

    Vi tilbyder alle former for lånetjenester (Personligt lån, Erhvervslån og mange flere), vi tilbyder både langvarige og kortvarige lån, og du kan også låne op til 15 millioner euro. Mit firma hjælper dig med at nå en række mål med en bred vifte af låneprodukter.

    Vi ved, at det altid har været et enormt problem at få et legitimt lån For enkeltpersoner, der har økonomiske problemer og har behov for en løsning på det, finder mange mennesker det så svært at få egenkapitallån fra deres lokale banker eller andre finansielle institutioner på grund af stor rente sats, utilstrækkelig sikkerhed, forholdet mellem gæld og indkomst, lav kredit score eller andre årsager

    Ingen flere ventetider eller stressende bankbesøg. Vores service er tilgængelig 24/7 - du kan få et lån og gennemføre dine transaktioner, når som helst og hvor du end har brug for det

    Vi leverer 24 timers lån i verdensklasse. For forespørgsler / spørgsmål? - Send en e-mail til | spotcapglobalservices@gmail.com | eller meddel os på WhatsApp: +4915758108767 | & Modtag et svar på et øjeblik.

    Din familie, venner og kolleger behøver ikke at vide, at du er penge på kontanter, bare skriv til os, så får du et lån.

    Din økonomiske frihed er i dine hænder!

    SvarSlett
  2. Hej og velkommen til Spotcap Global Loan Services, jeg hedder Claudia Klein, jeg er långiver og også lånekonsulent.

    Har du et stort behov for økonomisk forstærkning? har du brug for et lån til forskellige formål? hvis dit svar er ja, vil jeg anbefale dig at kontakte min virksomhed via | spotcapglobalservices@gmail.com | eller meddel os på WhatsApp: +4915758108767 | og har et lån på din konto inden for 24 timer, fordi vi leverer fremragende lånetjenester over hele verden.

    Vi tilbyder alle slags lånetjenester (Personligt lån, Erhvervslån og mange flere), vi tilbyder både langvarige og kortvarige lån, og du kan også låne op til 15 millioner euro. Mit firma vil hjælpe dig med at nå en række mål med en bred vifte af låneprodukter.

    Vi ved, at det altid har været et enormt problem at få et legitimt lån For enkeltpersoner, der har økonomiske problemer og har behov for en løsning på det, finder mange mennesker det så svært at få egenkapitallån fra deres lokale banker eller andre finansielle institutioner på grund af stor rente sats, utilstrækkelig sikkerhed, forholdet mellem gæld og indkomst, lav kreditværdi eller andre årsager

    Ikke flere ventetider eller stressende bankbesøg. Vores service er tilgængelig 24/7 - du kan få et lån og gennemføre dine transaktioner, når som helst og hvor du end har brug for det

    Vi leverer 24 timers lån i verdensklasse. For forespørgsler / spørgsmål? - Send en e-mail til | spotcapglobalservices@gmail.com | eller meddel os på WhatsApp: +4915758108767 | & Modtag et svar på et øjeblik.

    Din familie, venner og kolleger behøver ikke at vide, at du er lav på kontanter, bare skriv til os, så får du et lån.

    Din økonomiske frihed er i dine hænder!

    SvarSlett
  3. TESTIMONY ON HOW I GOT MY LOAN FROM A GENUINE FINANCE COMPANY LAST WEEK. Email for immediate response: drbenjaminfinance@gmail.com

    I am Mrs,Leores Jazbel by name, I live in United State Of America, who have been a scam victim to so many fake lenders online between November last year till July this year but i thank my creator so much that he has finally smiled on me by directing me to this new lender who put a smile on my face this year 2020 and he did not scam me and also by not deceiving or lying to me and my friends but however this lending firm is BENJAMIN LOAN INVESTMENTS FINANCE (drbenjaminfinance@gmail.com) gave me 2% loan which amount is $900,000.00 united states dollars after my agreement to their company terms and conditions and one significant thing i love about this loan company is that they are fast and unique. {Dr.Benjamin Scarlet Owen} can also help you with a legit loan offer. He Has also helped some other colleagues of mine. If you need a genuine loan without cost/stress he his the right loan lender to wipe away your financial problems and crisis today. BENJAMIN LOAN INVESTMENTS FINANCE holds all of the information about how to obtain money quickly and painlessly via Call/Text: +1(415)630-7138 Email: drbenjaminfinance@gmail.com

    When it comes to financial crisis and loan then BENJAMIN LOAN INVESTMENTS FINANCE is the place to go please just tell him I Mrs. Leores Jazbel direct you Good Luck.......................

    SvarSlett
  4. Hej allihopa. Jag såg kommentarer från människor som redan fick sitt lån från CHRISTY WALTON FINANCE och sedan bestämde jag mig för att ansöka under deras rekommendationer och för bara några timmar sedan bekräftade jag på mitt eget personliga bankkonto ett totalt belopp på 250 000 kronor som jag begärde. Det här är verkligen en fantastisk nyhet och jag råder alla som behöver riktigt lån att ansöka via sin e-post (christywalton355@gmail.com) Jag är glad nu när jag har fått det lån jag begärde

    SvarSlett