lørdag 3. november 2012

Mat frå Fitjar -fesjå

Du har kanskje hørt om Mat frå Hardanger og Smak av Valdres? Med sine særegne logoer og merking av produkter? Nå kan du snart si hei til en ny og fremadstormende geografisk spesialitet, Mat frå Fitjar !

For den som ikke vet hvor Fitjar er, så er det et lite sjarmtroll av en kommune på øen Stord, midt imellom Bergen og Stavanger. Her har det trasket vikinger med store vikinggårder og her har det blitt dyrket poteter i all sin tid. ( med litt god fantasi selvsagt) Landbruket står sterkt, og en patriotisk gründerånd har spredt seg i kommunen de siste årene. I sommer under årets Fitjar Fiskefestival eller revyfestivalen, så hadde disse ildsjelene samlet seg for å tilby befolkningen å bli kjent med produktene som er i omløp. Dette ble en suksess, og to av bøndene snakket seg imellom om at det måtte IKKE gå lang tid før de gjorde dette igjen. Og idag opprant dagen, 3 november i strålende vær, kom fitjarbuen mannsterke til Fitjar sentrum for å se hva Fitjar har by på til magens glede.

Jeg og min bedre halvdel meldte oss til dugnadstjeneste på Slow  Food Sunnhordland sin stand. Vi har vært medlem siden de startet opp i 2010, og er faktisk en av norges mest aktive slow-foodgrupper. På standen serverte vi potetsuppe på poteter frå Fitjar , hønsekraft ,melk og hemmelige krydderier av Ola. På toppen av potetsuppa danderte vi grillet aure og røye fisket i Storavatnet på Fitjar, med maldonsalt, timian og oregano på. Den ble varmt mottatt, men fikk også mange tilbakemeldinger av typen ; potetsuppe, er det noe da?! Det virker ikke som fitjarbuen er vant til potetsuppe. Det er vel ikke så typisk norskt heller. Så dette bør bli en Fitjarpromotert spesialitet. Den beste kommentaren jeg fikk var ifra en eldre dame med glimt i øyet; si meg, serverer du grøt med laks?

Det krydde av folk og jeg skal prøve å gjengi det som var der. Var selv ivrig i tjenesten med potetsuppesalg, men måtte også snike meg rundt og spørre og grave litt. Dratt opp i en mikrofon ble  jeg også, så på sparket måtte jeg fortelle litt om Slow Food Sunnhordland, det gikk vel greit tenker jeg. ingen buet etterpå ihvertfall. hehe


  • Ved siden av oss sto elever fra kokkelinja på Fitjar VGS. De har laget sin egen fiskepølse, bakt flatbrød med ramsløk og fiskesuppe. Det var ihvertfall det jeg fikk med meg og smakt på. Nydelig nydelig. 
  • Jostein Prestbø var der med bær, saft og syltetøy. Fitjarbær dyrket 200 meter fra teltet. Dette er en mann som er svært synlig i promoteringen av Fitjar-produkter, god mann!
  • Det var 2 hjorteslaktere som demonstrerte partering av div deler på hjorten. Jeg kunne stått der i timesvis. Jeg fikk demonstrert hvordan man beiner ut og lager steik av bog. Og hvilke kniver med tilhørende skjerpe/slipeverktøy man bør bruke. ( victorinox og vulkanus ble vist frem som gode eksempler) Disse karene lager også egne pølser og spekepølser av hjort. De hører nok fra meg igjen. Det var noen ungdommer som solgte hjortegryte, og jeg tror de var sammen med slakterene. Det så ihvertfall veldig godt ut.
  • Fitjar Fjordhotell solgte kortreist fårikål av villsau fra Fodno , ei øy utfor fitjar, og kaker og annet godt. Fikk desverre ikke tid til å smake, men jeg så mange fornøyde fjes med fårikåltallerkener.
  • En av mine yndlingsdamer på " strando", det det heter her jeg bor, stekte pannekaker på takke og solgte hjemmelaget potetsalat og rognebærgele. Pannekakene var nifst gode og potetsalaten blir neppe gammel her i huset. Gleder meg til å smake.
  • Engesund fiskeoppdrett lagde mange flotte retter med oppdrettslaks. Fikk smakt en bit på tampen. Det var helside av laks, stekt på skinnflaten slik at den var varmebehandlet i bunn og rå i toppen. Spennende halv-sushi servert med krydret soyasaus og sesamfrø. Nam nam.
  • Kalveid ølbryggarlag var tilstede. Kjente plutselig en umiskjennelig duft av vørter ( minmet meg om utplassering på nordlandsbryggeriet i sin tid) og min bedre halvdel kom glisende med et tomt plastkrus. Du må smake IPAen nedi hjørnet! Ai ai, det var faktisk noen som brygget øl i teltet. Der sto det to kjekke karer med bryggekar og smaksprøver. Jeg smakte på juleølet deres, og jeg må si jeg ble imponert. De hadde brygget i to år, og det er ikke lenge for å få skikkelig dreisen. Både deres Juleøl og IPA ble særdeles godt mottatt av oss smakere.
  • Hogste egg var tilstede med sine egg. Se etter dem i lokale butikker for kortreiste egg.
  • Fitjar Bygdekvinnelag var der, men jeg fikk ikke tatt deres stand i nærmere øyesyn, dessverre! Men kanskje jeg kommer og egler meg innpå dem en dag. De besitter mye kunnskap som ikke bør gå tapt-


Ellers ble det demonstrert både melkeseparering og kokt kaffe på bål. Noen kokte krabber og jeg hørte rykter om lefser. Liten tvil var det om at fitjarbuen satte stor pris på liv og leven i bygda, jeg er imponert over hvor mange som støttet opp om arrangementet. Rører hjertet til en bygdepatriot.

Helt til slutt må jeg si at hos SPAR Larsen på Fitjar, så har de tatt inn i kjøledisken sin lokalt kjøtt. Dette er villsau som har sprunget glade rundt på Fodno, og Aberdeen Angus-okser som har spradet fornøyd rundt på Fodno og Fitjar. Angus-kjøttet bestilte jeg ifjor og iår, og det er behørig uttestet. Jeg vil ikke ha noe annet. Det er fantastisk. Så uten å blunke så kjøpte jeg en passelig stor steik av Angus og gav i 60-års gave til en tante idag.

Se Fitjarpostens dekning av saken



















4 kommentarer:

  1. Flott blogg.
    Helsing Angunn Bårdsen frå Fitjar

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Angunn, det var kjekt å høre. Hilsen oss på Eide :-)

      Slett
  2. Dette her er kvifor eg er litt lei meg for at eg ikkje bur på Raunholm eller Vestlandet lenger. Det er liksom litt meir driv i bygdefolk enn byfolk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det kan jeg godt forstå, det er noe eget med bygdedriv og pågangsmot. Og ikke minst fellesskapet. Sjarmerende egenskap å kunne skravle med de fleste fjes man møter på butikken. Noe jeg elsker med bygda, ikke rart det blir pågangsmot og vilje i folket :)
      Var det du som var interessert i stevia Karina?

      Hilsen Ingelill :-)

      Slett