lørdag 10. november 2012

Taco alá Hellstrøm

Det er ingen overdrivelse at jeg digger Eyvind Hellstrøm. En matentusiast, gourmet og budskapsbringer for ordentlig mat i disse dager. Jeg følger spent med på Hellstrøm rydder opp hjemme, og jeg gråter og ler med han og deltagerene. Jeg må si at denne sesong 2 er veldig gripende . Det er mange skjebner , og se dem knyttet til noe så banalt som mat, rører noe ved meg. Godt program , og den som synes Hellstrøm er så sinna, har ikke sett programmene, han byr jo nærmest på hele følelsesspekteret sitt. Siste episode jeg så var med en mann som var blitt skilt etter 28 år. Hellstrøm var ikke snauere enn at han inviterte mannen hjem på hjemmelavet taco. Og for en taco, det kom unisont fra oss to i sofaen ; vi skal lage TACO ! På Hellstrøms vis. Og det har vi gjort. Og resultatet får du presentert her. Vi halverte oppskriften siden vi er bare to.

Begynner med litt ingredienser:


Gulrot og paprika fra Eidenshage. Legg merke til den "geniale" frøsamleren. (lokket) Neste års avling blir med egenproduserte frø.


 Kjøttdeig fra Fitjar. Anguser som har levd glade dager i nydelig skjærgård på vestlandet. Og noen hjemmedyrkete, tørkede chilier.


Til hjemmelaget taco er det selvsagt med hjemmelaget krydder hos oss. Poser er et ikke-tema. Hellstrøm blåste vel ut i et program noe sånt som; Hvorfor bruker alle denne dritten, i alle hjem jeg oppsøker så er skapene fulle av den samme møkka! Toro-kabalen som han kaller det så fint, der han står med nevene fulle av poseprodukter.
I avbildet morter er det spisskummen og merian. Spisskummen er definitivt tacokrydderet, spesielt hvis man er vokst opp på ferdigposene . Slik som vi og alle andre.... Kjøper du spisskummen, vær obs på at hvis det står " cummin" kan det være karve i posen. Det fikk jeg smertelig erfare da jeg skulle lage hjemmelaget tacokrydder til posefantasten av en lillebror. Karve= caraway seeds. Spisskummen= cummin. Og du vil ikke ha tacokjøttdeig som smaker surkål eller akevitt.



 Oppskriften er som følger:




  • 500 g kjøttdeig/ karbonadedeig ( går sikkert med pin-deigene på 400 g også)
  • 250 g tomater, hermetiske, ferske , med eller uten skall. Etter eget ønske
  • 1 rød paprika
  • 1 gulrot
  • 2 løk
  • 3 hvitløkfedd
  • 25 g tomatpure
  • 1  chili , tørket eller fersk
  • 0,5 ts kajennepepper
  • 1 ts spisskummen
  • 1 laurbærblad
  • 1 stjerneanis
  • 1ts merian
  • For den litt " gale" : 3-4 biter mørk, bitter sjokolade og 1-2 ss whiskey med røkpreg.

  • Bruker du hele tomater, så liker noen å ta av skallet. Kok da opp vann, snitt skallet i tomatene. Dypp dem et par minutter i kokende vann, så i iskaldt vann. Da er det bare å dra av skallet og så hakke dem opp. Jeg tar aldri av skallet, jeg bare hakker i vei. Hakk chilien, pass på gnuing i fjeset etterpå. Ingen snill fruktsak, skyll omhyggelig fjøl og kniv og fingre.
  • Ha hakkede tomater , tomat pure og chili i en liten panne, kok opp og la putre litt en 5 minutter. Avvæpner chilien litt og setter smaken. Kjøres med stavmikser eller i blender. ( Jeg gjorde ikke det, jeg liker biter, er litt uortodoks av meg) Sett til siden.
  • Hakk løk og hvitløk, freses i stekepanne med laurbærblad og stjernanis til løken er myk og blank.
  • Hakk gulrot og paprika, freses i stekepanne til de er blitt blasse og mykere.
  • Stek kjøttdeigen, gjerne i jernpanne. Stek, ikke kok. Obs obs. 


Av tidshensyn ble prosessen videre slik:


  • Ha løkblandingen og gulrot/paprikablandingen i jerngryta sammen med stekt kjøttdeig.
  • Ha tomatblandingen i gryta, og tilsett mortede krydderier og 4 dl vann.
  • La koke godt ved sporadisk omrøring til fuktigheten har kokt seg godt inn.
  • Smak til med salt og evt cayennepepper for sterkhet. Kronen på verket er å røre inn noen biter mørk, bitter sjokolade og et par ss whiskey med godt røkpreg. Ahhh feinschmeckerier !
  • Servér


Tomatsaus på G- Tomater, tomatpuré og chili kokt opp og småputret.


Løk og hvitløk freser på pannen med laurbærblad og stjerneanis. For en vel-duftskapende potpurri.




Paprika og gulrot til fresing.



Tacoblanding tilsatt vann og nærmeste bilde viser nesten serveringsklar tacogryte .

Nå kommer den eventuelle tilleggsdelen, tilsett:







Litt røkwhiskey
Og litt bitter sjokolade. Du trenger ikke bruke Valrhona sin, finn en med høyt cacaoinnhold, 60 % ++.










Klart til servering. Tacogryte fra Hellstrøm/ Himmelen. Potato/potato


Rømme fra Tyssen smør. Upasteurisert og lekker. Kjøpt på Stend.
Den er en perfekt følgelsesvenn til fermentert salsa. Eller vanlig salsa. Hellstrøm lagde ananassalsa, det tenker jeg må prøves en gang i fremtiden.


Gjett ..... Det er ost. Gulrotost fra Käserebellen, kjøpt hos Tidsporten . Herved kåret til den ultimate taco-osten.
I et lite oppmerksomt øyeblikk serverte Tommy denne skåla til meg og sa gulrot. Jeg skjønte ikke at det var ost før jeg hadde fått tygd på den. Moro.


Ferdigkonstruert tacomåltid. 
Jeg har en viss utfordring med tacolefser.
Men nå har jeg forbannet meg på at NÅ skal jeg lære meg selv å lage den ultimate lefsen.
Det resultatet du ser over er bløtlagt/ enzymertaktivert og stekt på takke. Men jeg har en ny plan. Og resultet blir presentert her når jeg er fornøyd.
Siden det ble litt rester til overs, så kommer det før man aner.




9 kommentarer:

  1. Nam taco fra bunnen av er jammen godt! Dette så utrolig godt ut! Tror forresten jeg må komme meg opp på Stend en dag og kjøpe den rømmen du nevner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var en høydare på matfronten. Gjett om det blir flere tacokvelder med denne oppskriften. Og selvfølgelig litt lek med kryddertilsetninger, slike gryter kan man jo variere etter sitt eget sprøe velbefinnende. :)

      Er du ofte på Stend? Herlige butikken, men rømmen er visst der bare sporadisk. Dessverre. Jeg håper så inderlig jeg finner den før jul.
      Hadde en rømme som ble stående godt utgått på dato. Den ble ikke sur og muggen som butikkrømme, men mer og mer karaktersterk, fikk en skikkelig interessant fjøsaroma. Virkelig rømme for barskinger. Jeg spiste og koste meg, men på slutten ble den rimelig barsk. Moro med disse ekte produktene!

      Slett
    2. Røkwhisky stemmer ikke med bildet av den irske whiskeyen Bushmills som for øvrig er en god whiskey, men den har altså ikke røyksmak. Ville nok godt for en skotsk til denne.

      Slett
    3. Hmmm, smakte ikke på den, godt du strammer meg opp Anonym :) Har en med skikkelig røksmak som ikke er åpent, den burde gjøre seg i tacoen. :)

      Slett
  2. Spennende! Tilsatte du bare whiskeyen å sjokoladebitene forså røre det ut i tacoen? Fortell litt om hvordan du gjorde det med tilleggsdelen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Haakon ! :-) jeg raspet i sjokoladen før jeg trakk kjelen av plata og rørte inn whiskyen. Er ei stund siden dette ble laget, så jeg ble skikkelig glad for å finne din kommentar. Gjett hva jeg skal lage ikveld!? Her blir det taco i heimen.

      Slett
  3. Hej og velkommen til Spotcap Global Loan Services, jeg hedder Claudia Klein, jeg er långiver og også lånekonsulent.

    Har du et stort behov for økonomisk forstærkning? har du brug for et lån til forskellige formål? hvis dit svar er ja, vil jeg anbefale dig at kontakte min virksomhed via | spotcapglobalservices@gmail.com | eller meddel os på WhatsApp: +4915758108767 | og har et lån på din konto inden for 24 timer, fordi vi leverer fremragende lånetjenester over hele verden.

    Vi tilbyder alle former for lånetjenester (Personligt lån, Erhvervslån og mange flere), vi tilbyder både langvarige og kortvarige lån, og du kan også låne op til 15 millioner euro. Mit firma hjælper dig med at nå en række mål med en bred vifte af låneprodukter.

    Vi ved, at det altid har været et enormt problem at få et legitimt lån For enkeltpersoner, der har økonomiske problemer og har behov for en løsning på det, finder mange mennesker det så svært at få egenkapitallån fra deres lokale banker eller andre finansielle institutioner på grund af stor rente sats, utilstrækkelig sikkerhed, forholdet mellem gæld og indkomst, lav kredit score eller andre årsager

    Ingen flere ventetider eller stressende bankbesøg. Vores service er tilgængelig 24/7 - du kan få et lån og gennemføre dine transaktioner, når som helst og hvor du end har brug for det

    Vi leverer 24 timers lån i verdensklasse. For forespørgsler / spørgsmål? - Send en e-mail til | spotcapglobalservices@gmail.com | eller meddel os på WhatsApp: +4915758108767 | & Modtag et svar på et øjeblik.

    Din familie, venner og kolleger behøver ikke at vide, at du er penge på kontanter, bare skriv til os, så får du et lån.

    Din økonomiske frihed er i dine hænder!

    SvarSlett
  4. Hej allihopa. Jag såg kommentarer från människor som redan fick sitt lån från CHRISTY WALTON FINANCE och sedan bestämde jag mig för att ansöka under deras rekommendationer och för bara några timmar sedan bekräftade jag på mitt eget personliga bankkonto ett totalt belopp på 250 000 kronor som jag begärde. Det här är verkligen en fantastisk nyhet och jag råder alla som behöver riktigt lån att ansöka via sin e-post (christywalton355@gmail.com) Jag är glad nu när jag har fått det lån jag begärde

    SvarSlett
  5. BEHÖVER DU ETT BRÅDSKANDE LÅN ?? Vi har ett jullån för dig och din familj att njuta av denna semester Jullånet är nu tillgängligt, oavsett belopp du behöver, vi har ett lån till dig {WHITEHORSECREDIT@GMAIL.COM}
    Behöver du kredit? Skicka ett mail till oss på remy.credit111@gmail.com
    Hej hur mår du idag ?? Du behöver ett brådskande lån nu under de kommande 6 till 12 timmarna utan stress och förseningar av REMY CREDIT löser alla dina problem idag. Vi ger lån med 1% ränta, vi erbjuder alla typer av lån med snabb service, skicka ett e-postmeddelande för dina akuta lån
    Maila oss så får vi ett lån via e-post {REMY.CREDIT111@GMAIL.COM}
    vi har kredit för dig E-POSTA oss nu för ett snabbt lån remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com

    SvarSlett