tirsdag 18. desember 2012

Rå lever-ceviche og nydelig levergryte

Lever er poppis , spesielt blant tradisjonskosttilhengerene. Og det ser ut som kostholdsnysgjerrige og personer på jakt etter bedre helse , nå har åpnet øynene for denne flotte råvaren. Bare se på dette flotte lever-innlegget og  kommentarfeltet til den yndige bloggeren senseoflife. Her står mye flott informasjon angående leverens eksepsjonelle næringsinnhold, så jeg gjengir ikke mer her. Der finner du nærmest  fasiten. Hvis rå lever virker sært, så har en annen superblogger rett og slett dehydrert lever og puttet på tomme gelatinkapsler. Utrolig kult påfunn fra den energiske damen bak bloggen Frajordtilbord  .

Jeg skal ikke skryte på meg å være den som spiser mest lever. Jeg lager egen leverpostei , men ellers har det vært tamt med jevnt leverinntak . Som liten elsket jeg storfelevergryte, så det er ingen barndomstraumer som har stoppet meg. Det virker som mange har et dårlig forhold til lever fra barnsbein av. Det er skikkelig trist . Alle skulle smakt mamma's levergryte, da tror jeg pipa hadde fått en annen lyd. Mmmm.

Idag hadde jeg meg en fantastisk god og enkel levergryte til middag. Lever naturell til forrett, jeg kaller det rett og slett en variant av ceviche. Ceviche er en Peruviansk tradisjonsrett slik jeg har forstått det, rått kjøtt eller fisk som får seg en omgang med litt sitron og derav en snedig form for reaksjon som ligner varmebehandling . Litt eksperimentering , helsebevissthet og matglede i skjønn forening. Kjøleskapet bestemte tilbehør, og jeg må si det ble en aller så liten leverfest. Fenikkel er en grønnsak jeg kanskje synes er litt vanskelig å bruke til middags, har mest lyst til å hive den i smoothie med sin herlige lakrissmak.  Men her var den utmerket. Lever har jo sin særegne smak som tåler godt litt smakfullt tilbehør. Samtidig er ikke leversmaken kresen på hvilke smaker som passer, alt kler den smukke. Til den rå leveren sto jeg lenge og så på ripssyltetøyet. Men jeg prøver på det en annen dag. :)

Forrett: Lever ceviche
 


Kutte lever i pene biter, tykke meitemarker er formfaktoren
 


Skvise over sitron

 
Vente noen minutter, også har vi en persilledusk på toppen. I beste Ingrid Espelid-ånd.
Også svelger man dem ned som et hvilket som helst gummigodteri.
(Men anbefaler ikke så veldig mye tygging)
 (( kruspersillen var bare til pynt og ettertygging))
 
Hovedrett: Levegryte med fløte
 
  • 250 g lever i ca 2 cm tykke skiver
  • Smør
  • Fløte
  • 1 hvitløk
  • 1 fennikkel
  • 1/2 squash
  • salt og pepper
Kutt i biter squash og fenikkel. Rens og hakk hvitløksfeddene. Smelt godt med smør i stekepanna, ha i ett hakket fedd hvitløk og stek leveren på svak varme på begge sider. Ta leverbitene ut av panna og salt og pepre dem lett. Ha hvitløken i den smørbefengte stekepanna, la surre i 30 sek og ha så i alle grønnsakene for god surring i panna. La småputre og kose seg under lokk til de er myke og gode. Salte og pepre lett. Ha leverbitene tilbake i stekepanna og slå over et par gode dl fløte. La simre og kose seg under lokk til fløten ikke er rennende lengre. Ha over hakket persille eller andre gode urter. Server.

 
Jeg må beint innrømme at utseendet på denne gryta er en av de bedre jeg har fått til.
 

 
Levergryte med fermentert kjøleskapmix .


Jeg har lett og lett etter lammelever. Norsk lammelever på denne tiden er stort sett fjell og gressbeitende, fri for dårlige kraftforsubstanser. Men jeg må nok klare meg med storfelever til jeg finner lykken i en frysedisk. Storfeet kan jo ha fått hva som helst, men kanskje man er heldig og har fått fra et ungdyr som har gått ute hele sommeren? Vel ikke vet jeg, og det er ikke sant som Gilde sier ; at det kjennes på smaken. Ihvertfall ikke leversmaken.
På Stend Gårdsbutikk fikk jeg tak i økologisk kalkunlever fra Homlagarden i Hardanger. Den skal sammen med litt storfelever i årets julepostei.
Svinelever har jeg ikke prøvd, og kommer neppe til å gjøre det. Er ingen svinefantast. Griser er best som kosedyr og bacon.
Viltlever er ikke enkelt, hjortejegerene her de slenger jo ifra seg innvollene. Hallooo-o, jeg må ta meg en alvorsprat med dem.


Lever er en liten kruttønne av energi. Hvis man spiser mye lever kan man få for MYE energi faktisk. SÅ det er kanskje noe å tenke på i disse stressende førjulstider. Få seg noen gode levergryter og levercarpaccio/ cevichè?

 

5 kommentarer:

  1. Du er virkelig rå på lever Ingelill!! Det skal jeg også bli:) Så takk for konkrete tips, info og oppskrift. Lever må bli mitt nyttårsforsett rett og slett. Hemmelighetene skal avsløres!

    SvarSlett
  2. Ja jeg må ærlig innrømme at når jeg dreiv på med disse dissende meitemarklignende leverbitene, da følte jeg meg RÅ. Litt urkvinne, litt viking. Hihi
    Da jeg spiste levergryten så var det rett og slett en åpenbaring, og jeg gjentok gang på gang for meg selv; hvorfor haaaar du ikke gjort dette oftere da?! :-)
    Hemmeligheter er ut. Inn med lever :D
    Jeg har en vei å gå for å finne så god lever som jeg helst vil, men spørre og grave, så skal jeg forhåpentligvis komme meg videre i leververden.

    SvarSlett
  3. Oi, du disker opp med den ene fristende retten etter den andre! Takk for at du deler!

    En vidunderlig god venn gav meg lammelever fra dyr som har frest rundt på beite hele sommeren. Jeg har ikke hatt (viking)mot til å spise den rå enda, men tror jeg skal prøve meg på levergryta di først! For en fest!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja man må dele, det gir hjertelig glede . Og så er det jo jul :-)

      Det må jeg si var en gullegod venn, for en fin gave å få gressende lammelever. Hurra for slike mennesker ! Håper levergryta faller i smak. :-)

      Slett
  4. Nam! Dette så herlig ut! Denne gryten skal jammen prøves, likeså rå lever! Takk for oppskrift!

    SvarSlett