mandag 11. november 2013

Naturviner


Naturvin, et spennende område innen vinens verden. Vin er godt og jeg liker det som er naturlig. Derfor er jeg stadig på utkikk etter det som kvalifiserer til naturvin. Akkurat det med å kvalifisere til naturvin er litt vagt, det er ingen spesifikke krav til hva man kan kalle en naturvin. Men i all min naivitet så er naturvin for meg en vin som er dyrket og fremstilt så naturlig som mulig. En vin uten tilsatte sulfitter er kremen for en naturvinjakter , men det er ikke så enkelt som det høres ut. Men man kan finne noen kupp. Blant annet en nifst god dessertvin som smaker fiken. For alt jeg vet så er den kanskje laget på fiken.
 
 Den avbildede rødvinen under her heter Principiano Langhe Nebbiolo Costa. Min betraktning angående vinen er at dette er en frisk og herlig rødvin, mange lekende fruktige smaker, men er ikke glad i å bli luftet for mye. SÅ her er det bare å sprette korka og sette til livs.
Etter at jeg begynte å drikke mer på naturviner, så synes jeg at det er en renere og mer naturlig smak på dem. Mange konvensjonelle viner, spesielt røde, har en tung smak , nesten emmen, som jeg ikke helt skjønner hva gjør i et produkt som er laget av druer. Samme med hvitviner, det er som om de har puttet lakrisal i enkelte hvitviner. Det er en salmiakklignende smak som får meg til å lure på innholdet. Smaksbevissthet er ekstremt interessant, og det KAN trenes. Det er bare å bevisstgjøre sansene :)
 
Denne vinen fant jeg på delikatessepolet i Bergen i Valkendorfsgate. Litt googling sendte meg til en knallgod vinblogg Husets Vin . Denne bloggen føres i skriften av vinskribenten til matmagasinet Nord. Nordlenning er han også.
Hos vinmonopolet kan man bestille den på nett og få i post eller hente på pol. Det er kjekt det.


Dårlige bilder og intet bilde av selve vinen i glasset. Men jeg har bestilt flere flasker på polet som bare venter på min hjemkomst for å bli nytt på beste vis.

Har forespurt vinmonopolet to ganger om å systematisere naturvinene i sortimentet. Men det lar seg vanskelig gjøre så lenge definisjon på naturvin er vag. Øko blir det nærmeste. Er mange biodynamiske viner, og da begynner man å nærme seg veldig naturvinprinsippet. Ang sulfitt så skal det alltid merkes på etikett. Men lurer litt på om det er en nedre grense for når man må merke etikett. Denne Principianoen er ifølge husetsvin-bloggen tilsatt sulfitt ved tapping på flasker?

Den fine bloggen Lilalife har skrevet litt om naturvin
Litt snadderinfo om emnet på  Vinblogg
Fint om du er god i fransk her Association des Vins Naturels . Hovedorganisasjon for naturvin i Frankrike.
Non Dos, Norges ubestridte naturvinskonger . Importerer og sprer det glade budskap. Følg med på facebook, har mange av sine viner på polet. Her ser man også et bilde av hvor mange tilsetningsstoffer EU tillater i konvensjonell vin. ( AU AU)
Mange restauranter er på en rull med naturviner. I Bergen er det Jacobs som har føringen, men de er desverre i en nedleggingsfase nå. I Oslo er det Fauna jeg kommer på i farten, og Maeemo vil jeg tro. Skal rote frem fyldigere informasjonsspekter for hvor man kan få servert naturvin.

Når jeg får ånden over meg skal jeg nerde meg mer nedi naturvinverdenen. Foreløpig er det ønsket om noe godt i glasset som ikke er fullt av ekle tilsetninger som tiltrekker meg og mine smaksløker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar